Khamis, 4 Oktober 2012

Part 16: Pendamkan saja... Mampukah?



Pasrah...

Kabus putih menghalang pandangan matanya. Dia cuba mengamati bayang-bayang yang berada di hadapannya lalu mengorak langkah perlahan mendekati lelaki berjubah yang sedang duduk membaca Al-Quran. Sayup-sayup kedengaran alunan suaranya yang sungguh merdu. Tapi kenapa suara itu mirip suara ayah. Ya, itu suara ayah. Mungkinkah itu ayah? Dia berlari anak lalu berhenti dan berdiri di hadapan lelaki berjubah itu. Orang tua itu berhenti membaca lalu mendongak memandangnya sambil tersenyum.
“Ayah… Balqish rindu ayah,” jeritnya sambil berlinangan air mata lalu memeluk tubuh yang amat dirinduinya. Dalam kehangatan pelukan itu, ubun kepalanya diusap manja lalu satu ciuman singgah didahinya. Dia masih lagi menangis dan setelah lama dia melepaskan pelukan itu sambil mengusap pipinya. Sayu pandangan ayahnya.
“Balqish nak ikut ayah. Ayah jangan tinggalkan Balqish lagi,” esaknya masih berlagu sendu. Lelaki itu merenung wajahnya sambil menggeleng-geleng kepala.
“Tempat Balqish bukan di sini sayang. Belum tiba masanya. Mereka masih memerlukan kamu dan amat menyayangi diri kamu. Ingat, jangan sekali-kali berputus asa. Allah sentiasa bersama hambaNya yang sabar. Ingat pesan ayah,” ujarnya lembut sambil menyisir rambutnya dengan penuh kasih sayang.
“Tapi ayah, Balqish tak mampu dan tidak berdaya untuk melalui dugaan ini. Balqish takut. Balqish tidak kuat, ayah,” sayu matanya merenung wajah itu. Wajah yang penuh dengan ketenangan. Penuh bercahaya dan bersih.
Ayah??!!!
“Anak ayah tidak perlu takut. Tidak usah gementar. Walaupun laluannya getir tapi pasti ada bahagia dipenghujungnya. Percayalah, Tuhan itu Maha Pengasih Lagi Maha Menyayangi. Ayah tahu, anak ayah seorang yang tabah dan penyabar,” jelasnya sambil mengucup ubun kepalanya sekali lagi. Betapa tenteram terasa dijiwa. Dia lena dipangkuan ayahnya dan apabila tersedar daripada tidur, dia hanya bersendirian. Matanya melilau mencari-cari. Terasa sayu ditinggalkan. Matanya bergenang semula sambil memanggil-manggil ayahnya berulang-kali bagaikan anak kecil yang kehilangan orang tuanya.
Tersedu-sedu tangisannya sehingga matanya terbuka selepas dikejutkan oleh ibunya. Dia terpinga-pinga sambil berkerut dahi. Pipinya terasa basah. Ayah mana? Bukankah ayah telah lama meninggal dunia. Dia terkejut lalu beristighfar. Bermimpi rupanya. Dia menghela nafas yang panjang lalu memandang ibunya. Kali terakhir yang dia ingat, dia pengsan. Makcik Munirah mengusap wajah anaknya yang kebingungan.
“Nurul pengsan malam tadi di pasar malam. Doktor kata Nurul keletihan. Perlu banyak berehat. Semua orang berada di bawah untuk bersalam-salaman. Hari inikan hari raya. Pergi mandi dan bersiap. Baju raya yang Amirul belikan ada dalam almari. Mak nak tolong nenek di dapur sekejap,” pesan Makcik Munirah sambil berdiri. Nurul Balqish menarik tangan ibunya. Makcik Munirah tersentak.
“Ibu, Nurul mimpikan arwah ayah,” ujarnya sayu. Makcik Munirah tersenyum.
“Ibu tahu Nurul rindukan ayah. Mak pun dah lama tak lawat kubur arwah. Rindu rasanya. Nanti kita buat kenduri arwah untuk ayah di kampung. Dah cepat bersiap,” balas ibunya sambil berlalu.
Makcik Munirah sempat mengusap air matanya sebelum menutup pintu bilik. Nurul Balqish masih termenung memikirkan mimpi itu. Kenapa ayah tidak membawanya pergi bersama? Pesan ayahnya masih terngiang-ngiang dibenak fikirannya. Sayup-sayup kedengaran takbir raya berkumandang di masjid berhampiran. Dia bingkas bangun lalu mengambil tuala menuju ke bilik mandi.
@@@@@@@@@@@@
Runsing...
 Hatinya benar-benar runsing. Tergamam melihat tubuh itu rebah dan sempat disambut olehnya. Pipi ditepuk berkali-kali dengan harapan dia sedar. Tapi usahanya gagal. Mata itu masih tertutup rapat. Pucat lesi wajahnya. Dia tidak mahu kejadian dulu berulang lagi. Teringat saat-saat dia melihat Nurul Balqish rebah selepas ditinggalkan bersendirian. Di saat itu dia berasa sungguh menyesal.
Patutkah dia mengetuk pintu bilik itu? Niatnya untuk mengetuk pintu dibatalkan. Tidak manis pula rasanya mengetuk bilik anak dara orang. Tapi hatinya tidak senang selagi tidak melihat sendiri keadaannya. Tiba-tiba pintu terkuak lebar. Terkejut masing-masing. Mata mereka bertentangan. Gugup untuk berkata-kata. Cantik Nurul Balqish mengenakan pakaian yang dibelikan untuknya malam tadi. Dia terpesona.
“Fiq buat apa kat depan bilik ni? Ibu dah ke dapur tolong nenek dan mak long,” tanya Nurul Balqish. Amirul Shafiq tersengih-sengih.
“Err… Fiq Cuma nak tahu keadaan Balqish. Qish sihat? Masih pening kepala lagi?” jelasnya cuba mengambil berat. Nurul Balqish menutup pintu biliknya.
“Alhamdulillah. Terima kasih,” jawabnya perlahan.
“Qish sungguh cantik dan ayu hari ini. I love you,” pujinya sambil mengucapkan sayang. Nurul Balqish tidak menoleh dan terus menuju ke dapur. Amirul Shafiq terpinga-pinga keseorangan.
@@@@@@@@@@@

Setelah selesai solat hari raya di masjid mereka sekeluarga bersalam-salaman memohon maaf antara satu sama lain. Datuk Mansur amat terharu dengan kehadiran adik kandungnya yang telah sekian lama tidak bersua. Nenek juga turut menitiskan air mata melihat kegembiraan di pagi lebaran yang penuh barakah. Cuma sedikit rasa terkilan kerana tidak dapat bertemu dengan menantunya. Apakan daya Tuhan lebih menyayanginya. Tapi hatinya sedikit terubat apabila melihat Danial yang mirip dengan ayahnya. Dia mencium dahi Danial dengan penuh kasih-sayang.
“Nenek, sebelum ayah meninggal dunia ayah ada berpesan pada Danial untuk mencari keluarga sebelah ibu. Hasratnya supaya dapat menyatukan hubungan anak dan ibu. Pesannya lagi, kalau Danial dapat jumpa datuk dan nenek dia mohon berjuta ampun dan maaf kerana perbuatannya dahulu tidak mendapat restu. Danial bagi pihak arwah ayah memohon ampun dan maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki,” jelas Danial dengan penuh hiba.
“Kami telah lama memaafkan ayah kamu. Perkara itu telah lama berlalu. Janganlah kita bersedih lagi. Nenek berasa amat gembira dan bangga kerana kamu sekeluaga ada di sini,” jawab nenek sambil merenung mata Danial lalu berpelukan. Suasana pagi itu sungguh sayu dan hiba.
Tidak gembira??!!
Tapi masih lagi ada yang tidak gembira dengan pertemuan ini. Apa yang patut dilakukan? Biarkan? Sampai bila? Tiap-tiap hari ada saja peluang yang dicari. Dia rimas dan lemas. Lari? Lari ke mana? Masalah tidak akan selesai dengan melarikan diri. Kahwin? Mahu kahwin dengan siapa? Tidak ada orang mahu masuk meminang. Biarlah dia kahwin dulu. Tapi mampukah aku?
“Termenung panjang nampak? Teringatkan siapa?” sergah Amirul Shafiq dari belakang.
Nurul Balqish terkejut lalu menoleh. Diam. Pertanyaan itu tidak dijawab. Amirul Shafiq bengang lalu duduk bersebelahannya. Nurul Balqish bangun sambil mengemas pinggan-mangkuk yang kotor di atas meja. Amirul Shafiq turut mengemas sekali. 
"Tak payah tolong. Biar Balqish buat sendiri," cegahnya sambil merampas pinggan di tangan Amirul Shafiq. 
"Tak apa biar Fiq tolong," tegas Amirul Shafiq sambil menjeling. 
"Pergilah ke depan. Jangan ganggu Balqish kat dapur ni," balasnya. Sejak tadi Makcik Munirah mengintip tindak-tanduk mereka berdua di dapur.
“Shafiq, kamu buat apa kat dapur ni.  Ayah kamu cari. Katanya bakal mertua kamu nak datang petang ini dari London,” celah Makcik Munirah sambil membantu mereka berkemas.
Amirul Shafiq tersentak lalu mereka berdua berpandangan. Tidak berkedip seketika. Amirul Shafiq menggetap bibirnya. Sambil menggeleng-geleng kepala Nurul Balqish berbisik,
"Please, don't do any stupid," bisiknya. Amirul Shafiq mengeluh panjang seolah-olah fikirannya dapat dibaca oleh Nurul Balqish.

jeng...jeng...jeng... to be continued.... 
 Pendam -Shahir
Aku yang mengejar bayang cinta

Kian terbiar
Terpendam kata
Tak terungkap selamanya

Pedihnya hanya aku yang merasa
Mahu memilikinya
Aku hanya hamba cinta

Bisik hatiku lepaskan dirinya
Sungguh aku tak bisa
Biarlah ku sendiri
Tanpa kasih di hati

Aku tak mampu pertahankan lagi
Cinta yang menyakiti
Biarlah aku pergi
Tiada hampa di hati

Pedihnya hanya aku yang merasa
Mahu memilikinya
Aku hanya hamba cinta

Bisik hatiku lepaskan dirinya
Sungguh aku tak bisa
Biarlah ku sendiri
Tanpa kasih di hati

Aku tak mampu pertahankan lagi
Cinta yang menyakiti
Biarlah aku pergi
Tiada hampa di hati
Aku yang mengejar bayang cinta

0 ulasan: