Khamis, 19 April 2012

Part 2: Cinta Tak Harus Memiliki

Ku lepaskan ia pergi...
            Suasana dewan tiba-tiba menjadi kelam-kabut. Kakitangan yang terlibat dengan agenda syarikat dikehendaki segera ke bilik gerakan. Masing-masing bergegas ke sana kecuali dia. Ruang meja dipenuhi dengan kertas-kertas kerja yang perlu disiapkan untuk pembentangan lusa. Rambutnya selalu tersisir rapi dan pakaiannya sentiasa kemas tetapi tidak untuk hari ini. Penampilannya selekeh dan rambutnya kusut masai. Mana tidaknya semalaman dia berada di pejabat untuk menyiapkan kertas kerja projeknya.  
Dia seorang plan-maker  yang paling sibuk di syarikat gergasi milik ayahnya. Dia memiliki karisma dan gaya tokoh korporat yang berjaya yang bakal menggantikan empayar Datuk Mansur.  Dia seorang yang kuat bekerja sehingga sanggup mengenepikan kepentingan dirinya sendiri. Tiada masa untuk berhibur seperti kawan-kawannya yang lain sanggup pergi bercuti ke Hawaii, Maldives atau Paris semata-mata untuk berhibur bersama gadis-gadis yang cantik jelita, berseronok membeli-belah menghabiskan duit dan juga ber’clubbing’ sambil meneguk air haram itu. Lumrah kehidupan anak-anak orang kaya zaman sekarang. Dia lain daripada anak orang kaya yang lain. Jarang meninggi diri, selalu hormat orang tua, tidak kedekut ilmu dan sering meminta pandangan orang bawahan walaupun kekadang dirasakan tidak perlu.
Setiap kepingan portfolio yang berada di atas mejanya diselak satu demi satu. Ada satu yang hilang. Hish… ke mana pulak perginya. Rungut hatinya.
“Mana portfolio ni??!! Pagi tadi aku letak di sini. Siapa pula yang ambil?” bentaknya sambil menekan butang telefon. “Sarah, you ada ambil portfolio syarikat daripada KL tu? Puas saya cari tapi tak ada atas meja saya ni.” Rungutnya sambil menyelak setiap helaian kertas.
“Ohh… portfolio tu Datok Mansur ambil ketika Encik Amir pergi ke bilik air tadi. Saya lupa beritahu. Maafkan saya.” Ujar Sarah, setiausahanya yang baru berkhidmat tidak sampai dua bulan.
“Hmm… kalau begitu berikan saya butir-butir peribadi penceramahnya sekarang,” tegasnya lalu meletakkkan gelanggang telefon.
Tidak lama kemudian, Sarah mengetuk pintu biliknya dan masuk ke dalam sambil meletakkan fail itu di atas mejanya. Matanya yang bundar dan bibirnya yang mongel menguntum senyuman padanya. Dia hanya memandang sepi.
“Terima kasih. Awak boleh keluar,” nadanya spontan sambil membelek-belek profile yang yang diminta. Matanya terus tertumpu pada sekeping gambar. Dia mengerut dahi. Macam aku kenal saja wajah ini, fikirnya. Lantas dia membaca butiran peribadinya. Dengan tidak semena-mena jantungnya berdegup kencang. Berulang kali dia membaca nama yang tertera. Tidak salah lagi. Masih single lagi. Dia tersenyum riang. Masih teringat kisah empat tahun yang lalu.
Masih mencari apa itu cinta....
“Ummi bukan tak bagi Uda bertunang. Masalahnya Uda akan sambung belajar di Jerman selama tiga tahun. Tak elok bertunang lama-lama. Kalau mahu nikah terus dan bawa isteri sekali sambung belajar. Tapi ummi tak mahulah terburu-buru macam ni. Lagi dua minggu Uda nak berangkat ke sana. Mana sempat ummi dan abi nak aturkan segala-galanya. Lagipun  kamu anak lelaki ummi seorang. Mestilah ummi mahu yang terbaik untuk anak Ummi. Nanti apa pula kata jiran tetangga dan kawan-kawan abi.” Leter ummi berjela-jela sehingga dia tidak mampu berkata apa-apa. Wajahnya tampak suram. Ada betulnya juga kata-kata ummi tu, bisik hatinya. Dia mengeluh panjang. Serabut kepala otaknya. Tiba-tiba handphonenya berbunyi. Dahinya berkerut.
“Uda nak pergi hospital, Ummi. Kawan Uda masuk ICU. Pergi dulu yer,” dia terus bergegas berlari ke kereta. Laju meluncur keluar. Belum sempat Umminya bertanyakan siapa kawannya itu. Risau betul dengan perangai anak bujangnya. Sejak kebelakangan ini banyak sangat karenah yang tidak masuk akal yang diminta padanya.
Dia berlarian anak mendapat Makcik Murni yang berada tidak jauh daripada bilik ICU Nefrologi. Makcik Murni kelihatan sugul. Air matanya sudah kering. Tiada apa lagi yang diharapkan kecuali kesihatan anaknya dapat dipulihkan.
“Bagaimana keadaannya, makcik?!!” dia bertanya perlahan. Makcik Murni hanya menggelengkan kepala dan membisu seribu bahasa. Kasihan dia melihat wajah ibu tua itu. Dia bergerak sambil berdiri disebalik cermin kaca dengan harapan wajah kesayangannya itu dapat melihat dirinya. Sekelumit rasa kesal dalam dirinya. Dialah penyebabnya. Maafkan aku. Aku tidak sepatutnya meninggalkan kau seorangan. Bisik hati kecilnya.
 “Makcik risau Nurul tak balik-balik sampai sekarang. Selalunya dia dah sampai ke rumah. Ada dia jumpa kamu?” Ujar Makcik Murni dengan nada risau.
“Err.. saya ada jumpa dia petang tadi, makcik. Makcik jangan risau. Nanti saya cuba cari dia,” balasnya sambil memutuskan talian telefon.
Dia bergegas ke sana mencari kalau-kalau masih di situ. Sesekali dia cuba menghubungi telefon bimbitnya tetapi tiada jawapan. Mendung semakin rapat. Hujan akan turun bila-bila masa. Suasana kelam menyukarkan pencariannya. Dia melalui tempat pertemuan tadi. Firasatnya benar belaka. Ternyata sekujur tubuh terbujur kaku di atas tanah. Tidak bermaya tapi masih bernafas. Wajahnya kelihatan pucat. Dia berlari mendapatkannya. Hatinya tidak keruan. Risau kalau terjadi apa-apa yang tidak diingini.
“Ya, Allah. Kenapa boleh jadi begini?? Maafkan aku, sayang. Aku tidak bermaksud tinggalkan dirimu sendirian. Bangun sayang… bangunlah…,”jeritnya sekuat hati. Hujan mulai turun dengan lebatnya bersama deraian air mata.
Disebalik dinding kaca itu kelihatan doktor dan jururawat sedang berusaha merawatnya. Wayar-wayar berseliratan di badannya. Keadaannya sungguh membimbangkan. Tidak lama selepas melakukan pemeriksaan, Dr. Halim keluar mendapatkan Makcik Murni.
“Makcik kena banyakkan bersabar dan berdoa pada Ilahi agar anak makcik cepat sembuh. Daripada pemerhatian saya, dia masih memerlukan rawatan rapi memandangkan ginjalnya mengalami keradangan yang serius. Kami harus melakukan beberapa pemeriksaan terhadap ginjalnya dan organ-organ yang lain. Buat masa ini keadaannya kurang stabil dan sesiapa saja boleh masuk melawat tapi cuma seorang saja dibenarkan masuk. Saya minta diri dulu,” jelas Dr Halim panjang lebar. Dia dan Makcik Murni hanya menganggukkan kepala. Makcik Murni menyuruhnya masuk memandangkan dia masih belum berkesempatan melihat keadaannya sejak dimasukkan ke hospital.
Langkahnya terhenti apabila melihat wajah kesayangannya masih melelapkan mata. Kelihatan lemah. Tidak bermaya. Bibirnya kekeringan. Wajahnya pucat. Sudah berbotol-botol air dimasukkan dalam badannya. Mulutnya tersumbat dengan alat bantuan pernafasan. Apa sebenarnya yang kau sembunyikan daripada aku sehingga aku tidak perasan yang kau sakit, rintih hatinya. Dia merenung sayu wajah itu. Fikirannya semakin tidak menentu. Banyak perkara yang difikirkan sejak akhir-akhir ini. Makin bertimpa-timpa pula masalah yang datang.
Kedatangannya ke rumah Makcik Murni disambut riang. Makcik Murni memang peramah orangnya lantas menjemputnya masuk ke rumah. Matanya tercari-cari wajah yang sudah lama tidak ditemui sejak dua minggu yang lalu. Makcik Murni ke kamar belakang tidak jauh daripada ruang tamu.
“Jumpalah dia walaupun sekejap. Dia teringin benar melihat keadaan Nurul. Sejak keluar dari hospital kamu asyik berkurung saja dalam bilik. Ibu risau sangat,” keluh Makcik Murni.
Ibu tua itu menghampirinya lantas mengusap lembut rambutnya. Rambut yang dulunya lebat kini menipis hampir menampakkan kulit kepalanya. Nurul membisu. Sorotan matanya yang layu enggan membenarkan sesiapa melawatnya. Dia menggelengkan kepala. Wajahnya sudah membulat bak bulan mengambang penuh. Kakinya tidak mampu berdiri seperti dulu lagi. Terlalu lemah untuk melangkah dan membengkak. Bisanya terasa seperti dicucuk-cucuk sembilu. Dia terpaksa menggunakan kerusi roda untuk bergerak. Nurul tidak mahu kelihatan hodoh dimatanya. Dia malu.
Kedengaran pintu biliknya diketuk bertalu-talu dan daun pintu terkuak perlahan. Nurul terkejut sambil mengambil selendang menutup wajahnya. Makcik Murni menoleh sambil tersenyum lebar.
“Masuklah. Kamu berbual-buallah dulu. Makcik nak ke dapur sekejap,” pelawa Makcik Murni sambil berlalu ke dapur.
Masing-masing sepi tanpa bicara. Masih terkunci lidah untuk meluahkan kata-kata. Walhal mereka adalah pasangan yang paling bahagia sebelum ini. Seperti belangkas. Satu kampus tahu keakraban mereka sejak menjadi juara pidato antara universiti. Nurul sesekali mencuri pandang. Riak wajahnya membayangkan dirinya dalam keadaan serba salah. Matanya melilau memandang ke sana-sini. Ada sesuatu yang ingin diluahkan. Dia seolah-olah kehilangan kata-kata.
“Semoga berjaya dan kembali sebagai seorang jurutera terkemuka di tanah air,” bicara Nurul memecahkan kebuntuan. Pandangannya terkaku disebalik selendang yang menutupi kepalanya. Dia hanya memendam kedukaan sejak jatuh sakit. Semangatnya semakin pudar.
 “Rasanya anggaplah ini pertemuan terakhir kita. Keadaan ini tidak memungkinkan kita untuk meneruskan perhubungan lagi. Biarlah kita mengikut haluan masing-masing. Cinta itu boleh datang dan pergi. Cinta juga tidak semesti kita memiliki.” Itu kata-kata terakhirnya. Hati mana yang tidak sakit bila cinta tidak seharusnya memiliki seperti lagu Anuar Zain.

 Cinta Harus Memiliki - Anuar Zain
Sejauh ku berlari
Meninggalkan dirimu
Masih bayangmu yang menawan

Sekuat ku mencoba
Melupakanmu kasih
Lalu Mengapa ku tak sanggup

Pre Chorus:
Adakah waktu tak berpihak
Atau memang sudah jalannya
Untuk kita terpisah
Selamanya

Chorus:
Ku tak percaya kita
Cinta tak harus memiliki
Lalu mengapa?
Hati terasa sakit

Sekeras ku berfikir
Mencari alasannya
Semakin jauh ku terluka

Adakah waktu tak berpihak
Atau memang sudah jalannya
Untuk kita terpisah
Oh…
bersambung.....

0 ulasan: