Rabu, 8 Ogos 2012

Part 12: Terkenang Semasa Dulu..Hatiku..-XII

Finale - dalam kenangan

            Keadaan pejabat senyap sunyi. Kedengaran bunyi fail-fail sedang disusun di dalam rak almari. Nurul Balqish mengetuk pintu sambil melemparkan senyuman pada Fatimah.
            “Fatimah, awak ada nampak Tuan Zafrul?” soal Nurul Balqish.
            “Tak ada, puan. Dalam minggu ini saya tak nampak dia di pejabat. Kenapa Puan Nurul?” balas Fatimah sambil membetul-betulkan fail-fail yang berterabur di atas mejanya. Nurul Balqish mengerut dahi.
            “Dia tak terlibat dalam operasi cuti semester ini ke? Saya tak nampak pun nama dia dalam senarai AJK,” gusarnya.
            “Ohh… Tuan Zafrul tarik diri, puan. Saya pun tak pasti apa sebabnya,” jawab Fatimah.
Nurul Balqish terpinga-pinga. Pelik. Ada sesuatu yang tidak kena. Sejak akhir-akhir ini, Zafrul sering menjauhkan diri daripadanya. Di kelas pun begitu juga. Sebaik sahaja kelas berakhir pasti dia melarikan diri daripada bertemu dengannya. Dia mengeluh panjang dan faham dengan tindakan Zafrul. Biarlah hatinya sejuk dahulu. Mungkin dia perlukan masa untuk mencari ketenangan. Bisik hatinya. Nurul Balqish meninggalkan Fatimah sendirian di pejabat. Dia melangkah longlai dengan fikiran yang kusut. Kesal kerana terpaksa mengecewakan orang lain sedangkan hatinya tidak terniat pun untuk melukakan hati sesiapa. Matanya melirik memandang kad-kad ucapan yang dipamerkan di kedai koperasi. Tergerak hatinya untuk mengutuskan sekeping kad ucapan maaf. Harapannya agar Zafrul dapat memaafkan dirinya. Tidak semena-mena Amirul Shafiq muncul entah dari mana datang menyapa.
Maafkan daku...
 “Cari kad untuk siapa?” Tanya Amirul Shafiq sambil mengangkat dahi. Nurul Balqish terpinga-pinga. Dia tidak menyangka Amirul Shafiq berada di situ.
“Err… Untuk Zafrul,” jawabnya selamba sambil mencapai kad yang dijual di situ.
Amirul Shafiq tersentak. Dia cuba mengawal dirinya daripada perasaan cemburu. Matanya melilau tidak keruan. Dahinya berkerut seribu.  Diam seribu bahasa. Nurul Balqish membelek-belek kad yang diambilnya lalu ditunjukkan pada Amirul Shafiq.
“Yang ini ok tak?” Amirul Shafiq tidak menyahut. Dia tidak mempedulikan pertanyaan Nurul Balqish lalu beredar. Dia tahu Amirul Shafiq marah. Setelah membuat membuat pembayaran di kaunter dia mendekati Amirul Shafiq yang masih setia menantinya di luar kedai.
“Fiq marah?” Tanya Nurul Balqish.
“Tak adalah. Fiq tak marah cuma geram,” Amirul Shafiq menjawab acuh tak acuh. Fikirannya menerawang entah ke mana. Dia merasakan Nurul Balqish lebih mementingkan orang lain daripada dirinya. Entah kenapa tiba-tiba moodnya hilang untuk berbicara.
“Balqish nak minta maaf pada Zafrul. Dia dah lain. Tak macam dulu. Suka menjauhkan diri,” jelasnya panjang lebar. Amirul Shafiq menoleh sambil tersenyum simpul.
“Hmm… baguslah kalau begitu. Fiq pun tak suka Balqish rapat sangat dengan dia,” jelas Amirul Shafiq.
Nurul Balqish terdiam sambil memandang Amirul Shafiq. Jauh di sudut hatinya dia kecewa. Kecewa kerana kehilangan sahabat yang baik. Dia tidak pernah terfikir yang Zafrul mencintainya dalam diam dan tidak bermaksud untuk mengecewakannya. Sebelum ini hatinya tidak pernah terbuka untuk bercinta mahupun dicintai kerana dia tidak suka dikongkong dan yang penting dia belum bersedia untuk bercinta. Tapi tidak tahu kenapa agaknya hatinya terbuka untuk menerima Amirul Shafiq. Mungkin kerana kesungguhannya meraih cinta Nurul Balqish dan juga keikhlasannya dalam memperjuangkan kasihnya.
Tak baik termenung...
 “Apa yang dimenungkan tu?” tanya Amirul Shafiq sambil melambai-lambai tangannya pada wajah Nurul Balqish. Nurul Balqish tersentak.
“Tak perlu difikir-fikirkan sangat. Beri dia masa untuk menenangkan fikiran. Keadaan akan kembali pulih seperti biasa apabila hatinya dah pulih. Jangan risau,” jelas Amirul Shafiq cuba mententeramkan Nurul Balqish. Wajahnya yang muram tadi terus bertukar ceria.
“Betul ni. Tak bohong,” ujar Nurul Balqish. Amirul Shafiq mengangguk.
"Err...Boleh tak kalau lepas ni kita tak perlu bercakap pasal Zafrul? Dengar nama dia Fiq rasa semacam. Boleh menyebabkan hilang mood ," ujar Amirul Shafiq lembut. Nurul Balqish terkedu.
“Balqish tahukan Fiq sayangkan Qish sangat-sangat. Fiq tidak mahu ada orang ke tiga di antara kita. Qish sayangkan Fiq?” Tanya Amirul Shafiq sambil menatap matanya. Nurul Balqish terpegun dengan pertanyaan itu. Apakah maksud soalan yang diajukan itu? Adakah untuk menguji kejujuran hatinya? Memang selama ini Amirul Shafiq sahaja yang meluahkan isi hatinya. Dia malu. Malu untuk mengiyakan. Tapi kata-kata itu perlu diluahkan agar pihak lain merasa dirinya terjamin.
Saya sayang awak...
“Ya. Saya sayang awak. Kenapa tanya?” jawabnya ikhlas.
Amirul Shafiq mengeluarkan sesuatu daripada poket seluarnya. Sebuah kotak kecil berbentuk love berbaldu merah. Sebentuk cincin belah rotan. Tiba-tiba jantung Nurul Balqish berdegup kencang. Tubuhnya kaku dan matanya tidak berkedip memandang Amirul Shafiq.
“Fiq nak jumpa ibu Balqish. Kita kahwin,” tegas Amirul Shafiq.
“Fiq, jangan main-mainlah. This is not funny,” sergah Nurul Balqish. Pipinya berubah kemerah-merahan.
I’m not joking. I’m serios. Fiq tak mahu kehilangan Balqish. Fiq mahu Balqish menjadi milik Fiq yang sah,” jelas Amirul Shafiq sambil memandang tepat ke matanya. Nurul Balqish terdiam kaku.. Dia melihat kesungguhan pada wajahnya itu. 

###########################
Kita hanya merancang tp Tuhan jua yg menentukan.

            Namun Allah Maha Mengetahui segala-galanya. Sejauh mana mereka merancang dan sekuat mana pun ikatan cinta yang dibina kalau belum sampai jodohnya, maka terpaksalah terima walaupun perit. Bersabar adalah kunci kekuatan diri yang paling berharga. Cincin itu masih di dalam simpanannya. Cincin itu masih utuh dijari manisnya. Dia yang memutuskan hubungan itu. Dia merelakan perpisahan itu walau hatinya enggan melepas ia pergi. Kenangan yang indah tetap diingati sampai ke akhir hayatnya. Dia pasrah menerima dugaan Yang Maha Esa. Biarlah Allah menentukan jalan hidupnya. Dia memanjatkan doa agar diberi kekuatan untuk mengharungi dugaan hidup yang penuh pancaroba. 
Madahtidakberhelah
Berakhir episod Terkenang Semasa Dulu... 
bersambung dengan realiti semula...

 Lirik Lagu Hilangnya Cintamu – Ost Lagenda Budak Setan
Bila cinta kini.
Tak lagi bermakna
Yang ku rasa kini
Hanyalah nestapa
Ditinggalkan cinta masa lalu
Dulu kau tawarkan
Manisnya janjimu
Yang ku sambut itu
Dengan segenap hatiku
Bila engkau pergi
Tinggalkanku Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Ternyata memilih
Cinta yang fanaPerginya dirimu
merobek jantungku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapanHilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan
uuuuuuuu…
Dalam harapan

0 ulasan: