Khamis, 2 Ogos 2012

Part 12: Terkenang Semasa Dulu.. XI


Salam Ramadhan pada semua...
Harapan Ramadhan
(RAIHAN & MAN BAI )

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua

            Sayup-sayup kedengaran lagu menyambut bulan Ramadhan Al Mubarak. Bait-bait lagu yang berkumandang di radio amat menyentuh sanubari. Sukar untuk dilupakan kenangan ketika berpuasa di perantauan jauh daripada keluarga dan sanak saudara. Sahur dan berbuka bertemankan teman-teman seasrama sahaja dengan berlauk mengikut jadual yang ditetapkan dan nasi kawah. Sekurang-kurangnya rasa bersyukur juga kerana ada makanan untuk dijamah dan ada air untuk menghilangkan dahaga. Kantin asrama riuh-rendah dengan suara-suara pelajar-pelajar yang beratur mengambil makanan. Matanya kadang-kala melilau mencari. Apabila terpandang wajah itu dia berasa lega. Tapi matanya tidak pernah bertentang. Kalau adapun masing-masing tertunduk malu dan kadang-kala melarikan pandangan. Kedengaran satu das bunyi meriam dilepaskan dari kawasan istana berdekatan dengan sekolah menunjukkan waktu berbuka puasa. Tidak lama kedengaran azan berkumandang dari surau.
            Sungguhpun hati berasa sayu, suasana ketika itu sungguh meriah terutama ketika solat terawih berjemaah. Tidak pernah tertinggal walau sekalipun kecuali cuti kelepasan yang dibenarkan. Sungguh hati ini benar-benar merindukan saat-saat itu berulang kembali. Teringat ketika bilal mengalunkan bacaan sebelum memulakan solat terawih seolah-olah memanggil para jemaah supaya bersedia berada di dalam saf dan disahut pula oleh para jemaah. 
 
                      Detik-detik itu tinggal kenangan abadi yang terindah penuh dengan nikmat dan barakah. Terlalu banyak kenangan indah. Mampukah dia berdepan dengan semua ini? Lalu harus ke mana dibawa hati ini. Menjauhkan diri. Jauh dan terus menjauh. Mungkin itu jalan terbaik.
Madahtidakberhelah:
Salam Ramadhan Al Mubarak. Selamat menjalani ibadah puasa. 
Sesungguhnya ada perkara yang menjadi kenangan seumur hidup kita.
Kenangan itu hanya tinggal sejarah.
Dan kisah ini bersambung lagi.....

0 ulasan: