Isnin, 7 Mei 2012

Part 5: Tuhan Maafkan Aku

Maafkan aku seandainya....
Sejak empat tahun yang lalu, inilah rumah keduaku. Aku sering berulang-alik ke sini untuk menjalani pemeriksaan rutinku tiga bulan sekali. Para jururawat dan doktor telah ramai yang mengenali aku. Mereka begitu mesra melayan karenah orang ramai. Walau penat sekalipun mereka tetap mengukir senyuman. Aku kagum dengan semangat mereka. Bukan semua orang sanggup menjadi seperti mereka.
Segalanya berjalan lancar. Aku tersenyum melihat Dr Halim. Sungguh cute wajahnya. Aku suka merenung matanya. Matanya seperti mata seorang perempuan. Sejuk mata memandang. Tidak seperti doktor perempuan. Garang macam singa. Asyik marah saja. Sudah menjadi lumrah alam agaknya. Lelaki dan perempuan mempunyai daya tarikan yang berbeza.
“Kenapa awak senyum? Ada apa-apa yang tak kena pada muka saya?” soal Dr Halim sambil membalas renunganku. Aku tertunduk sambil tersipu-sipu malu.
“Tak ada apa-apa. Cuma saya suka tengok mata, doktor. Cantik dan bulat,” aku ketawa sinis. Dr Halim turut ketawa.
“Terima kasih. Awak ni ada-ada saja,” ujarnya sambil menyemak catatan dalam failku. Dia membaca dengan penuh teliti dan berpuas hati dengan prestasi kesihatanku.
“Saya rasa kita akan kurangkan dos-dos ubat yang sedia ada. Dalam tempoh setahun ini SLE awak berada dalam keadaan bertenang atau remission. Bagus,” ulasnya sambil mencatatkan sesuatu pada helaian kertas.
“Err… nanti tolong tinggalkan no handphone awak pada jururawat sebab kemungkinan awak akan dipanggil untuk jalani ujian tulang untuk mengetahui tahap esteroperosis pada tulang awak.” Dia menyediakan sepucuk surat untuk diserahkan pada bahagian scan tulang. Surat itu diserahkan padaku.
“Awak belum berkahwin lagikan?” Tanya Dr Halim. Aku hanya menggelengkan kepala.
“Doktor tak bagi saya kahwin. Macam mana saya nak kahwin.”rungutku sambil tersenyum. Dr Halim mencuri pandang. Tersenyum sendiri.
Masihkah ada harapan untukku??
“Ehh..eh… saya pula yang kena!! Bukan saya tak bagi. Tapi untuk kebaikan awak juga. Betul tak? Tapi kalau dah jodoh tak ke mana. Susah-susah awak kahwin saja dengan saya. Saya ni duda and available. Ada anak seorang berumur 2 tahun.” Aku terkedu seketika. Dr Halim ketawa melihat riak wajahku.
“Saya gurau sajalah. Tapi kalau betul apa salahnya,” balasnya sambil memanggil jururawat. “Tolong sediakan tarikh temujanji untuk bahagian scan tulang. Dapatkan no hp pesakit dan buat panggilan jika sudah dapat tarikh.” Aku masih terdiam. Terkejut dengan gurauan Dr Halim. Dia mengambil bingkai gambar di meja dan dihulurkan padaku.
“Inilah buah hati saya. Kenang-kenangan yang ditinggalkan oleh arwah isteri saya. Cantikkan anak saya?” pujinya sambil menunjukkan gambar anaknya. Aku mengangguk tanda setuju dengan pendapatnya.
“Isteri saya meninggal dunia selepas melahirkannya akibat komplikasi yang serius pada buah pinggang. Saya pun tak tahu yang dia menghidap SLE. Masa mengandung penyakitnya bertambah parah dan segala-galanya telah terlambat. Dia tidak dapat diselamatkan. Sebab itulah saya tidak menggalakkan pesakit saya berkahwin. Risikonya amat tinggi. Awak kena cari bakal suami yang benar-benar memahami sakit awak. Contohnya saya sebab saya seorang doktor. Saya faham masalah-masalah pesakit. Tidak semua orang faham tentang apa yang kita alami. Kalau boleh dielak kita elaklah sebelum terlambat. Tak begitu?” terang Dr Halim panjang lebar.
“Nantilah kita cerita panjang lebar di luar waktu pejabat. Itupun kalau Cik Nurul sudilah. Boleh saya kenalkan dengan anak saya.” Dr Halim cuba memancingku dengan soalan yang tidak kuduga. Aku gugup untuk menjawab. Lama juga aku terdiam.
“Saya tak memaksa. Kalau tak sudi, tak mengapa.” Ujarnya sedikit hampa.
“Err… saya bukan tak sudi. Tapi saya sedikit janggal kalau keluar dengan doktor. Nanti apa kata orang pula,” aku cuba memberi alasan. Dr Halim tersenyum dengan alasan itu.
“Kalau begitu saya jemput awak jam 8 malam nanti. Tak payah fikir apa yang orang kata. Yang penting kita tidak menyalahi undang-undang dan tatasusila,” tegas Dr Halim sambil mengangkat fail rawatanku. Sebelum beredar dia berpaling padaku.
“Saya tahu rumah awak di mana dan no hp awak pun saya ada. So, just wait for me.” Dr Halim beredar dari bilik rawatan dan pergi entah ke mana. Aku terduduk kaku di situ. Bagai sebongkah batu berada di atas kepalaku. Terasa berat untuk dipikul. Apa yang harus aku lakukan.
-##################-
Aku duduk berehat di lobi sebentar sementara menunggu teksi. Telefon berdering. Tertera no Encik Irfan. Dahiku berkerut. Kenapa pula Encik Irfan telefon aku? Ada masalah ke?
So in love...
“Er… ya, Encik Irfan. Saya baru nak balik. Apa dia? Nak datang jemput. Ehh.. tak payahlah. Menyusahkan saja. Okey...” Kenapa dengan semua orang hari ini? Pelik pula aku. Lantaklah. Buat apa pening-peningkan kepala. Dah ada orang datang jemput. Tunggu sajalah. Hatiku bernyanyi girang.
Hampir setengah jam aku menunggu. Naik panas punggung aku. Sudah puas duduk, aku berdiri. Kemudian berjalan ke sana ke mari. Duduk semula sambil membelek-belek majalah. Tiba-tiba berdiri di depan mataku seorang lelaki yang tidak kuduga kehadirannya. Dia hanya berdiri di depanku tanpa aku endah siapakah gerangannya. Sehelai demi sehelai aku selak.
“Assalamualaikum…” Aku mendongak dan terkejut. Pipiku memerah. Ya, Allah. Apa yang dia buat di sini??!! “ Waalaikumussalam…” gementar menjawab salam yang diberi.
“Dah lama tunggu? Err… Encik Irfan tak jadi datang. So, I yang datang jemput.” Dia mengukir senyuman. Aku turut tersenyum tapi sedikit kelat. Ini mesti perancangan Encik Irfan. Dia saja nak kenakan aku. Apa aku nak buat ni, bisik hatiku risau.
“Kita pergi makan dulu. Fiq belum makan lagilah sejak turun dari flight. Terasa lapar pula. Jom…” ujarnya sambil menghulurkan tangan. “Takkan tak sudi. Dari jauh kita datang tapi dia buat tak endah saja. Geramnya. Kalau ikutkan hati, mahu saja Fiq bawa lari. Nasib baik anak orang,” rajuknya sambil memandang ke arah lain. Alahai, merajuklah pula. Dah besar panjang pun nak merajuk. Aku bingkas bangun dan menjeling padanya. Geli pula hatiku melihat muka rajuknya. Masam mencuka.
“Hmm… nak makan di mana?” balasku sambil mencuri pandang. Dia membisu. Berdiri macam tunggul. Orang tanya diam pula. “Nak makan kat mana? Kata lapar. Orang tanya buat tak tahu pula,” aku mencubit lengannya. Dia mengaduh. Macam kena cubit ketam rasanya.
What's up??
“Mengada-ngada. Qish nak balik naik teksi sajalah. Lain yang ditunggu lain pula yang muncul,” aku melangkah laju sambil cuba menahan teksi kalau ada. Panas sungguh sehingga teriknya membakar kulit mukaku. Lupa pula hendak bawa payung. Amirul Shafiq cuba mengejar dari belakang. Cemas. Dia mencapai tanganku.
“Qish… I’m sorry. I miss you...Nurul Balqish!!!” panggilan itu menyentak naluriku. Dia tidak pernah memanggilku dengan nada yang agak tinggi. Semua orang sekeliling memandangku. Langkahku terhenti. Teksi telah menunggu di situ. Amirul Shafiq menyuruh teksi itu pergi. Dia membawa aku ke kereta BMWnya yang berada tidak jauh dari tempat itu. Sekali lagi aku di bawa entah ke mana.

#################################
Suara radio dikuatkan. Amirul Shafiq menambah volume lagi. Bingit telinga aku dibuatnya. Sejak tadi aku mendiamkan diri. Tidak keluar sepatah pun suara. Hatiku tiba-tiba menjadi sedih. Tersentak dibuat begitu. Arwah abah saja yang pernah berteriak begitu. Geramnya. Radio kututup. Dia menoleh. Lantas mengangkat tangannya untuk menekan button on. Aku menepis menghalang tangannya. 
"Fiq nak dengar radiolah.." rungutnya. Mataku menjeling. 
"Bingit telinga tahu tak? Terjerit-jerit nama orang. Ingat awak tu siapa?" teriakku melepaskan geram. Terdiam masing-masing. Tak sangka pula aku boleh semarah itu. Aku hanya berpeluk tubuh sambil fikiranku menerawang jauh memikirkan Dr Halim. Kenapa pula aku boleh terfikirkan doktor itu. Terpaksalah aku terima pelawaannya. Dia yang merawatku daripada awal hingga kini. Terlalu banyak jasanya padaku hingga aku rasa aku tidak mampu membalasnya.
Amirul Shafiq memperlahankan kereta dan membelok ke kiri sambil mencari parking. Aku memandang sekeliling dan kurasakan tempat ini terlalu sinonim denganku. Otakku ligat berfikir. Ohh… baru aku teringat. Taman dan tasik ini. Sudah lama aku tidak berkunjung ke sini setelah tamat pengajian. Rinduku telah lama membara. Tapi kenangan itu bukan aku seorang saja tapi dia juga. Dia sengaja membawa aku ke sini untuk mengimbau kembali kenangan-kenangan manis antara aku dan dia. Selagi aku tidak menyatakan alasan yang kukuh, selagi itu dia akan mencari aku. Apa yang harus aku lakukan?
Sukarnya untuk kulupakan... ada kisah disebaliknya..
“Rindunya pada tempat ni. Dah banyak perubahan. Bertambah cantik. Fiq rindu sangat. Terutama pada senyuman manis Nurul Balqish yang pernah Fiq kenali dulu.” Aku terpaku dengan kata-katanya. Apa yang hendak kukatakan lagi. Senyumku telah lama hilang. Kenangan itu telah lama kubuang jauh. Kenapa kau bangkitkan semula semua itu? Aku tidak sanggup. Aku tidak mampu. Aku tahu bahagia itu bukan milikku. Hentikan. Tolong hentikan semua ini. Aku redha andai itu takdirnya. Batinku merintih.
“Alangkah bahagianya kalau dapat diputarkan semula masa yang lalu. Masa tu juga Fiq akan hantar rombongan meminang. Tak payah susah-susah macam sekarang.” jelasnya sambil merenung jauh ke tasik. Udara sungguh menyamankan tapi dadanya terasa sesak. Dia memandangku sayu. Aku tahu semua itu bukan kemahuannya. Wajahnya tidak seceria selalu. Sikapku menambahkan lagi kesengsaraan dalam dirinya.
“Anggaplah segala yang berlaku ini adalah suratan takdir. Kita harus terima dengan hati yang terbuka. Qish redha jika tiada jodoh antara kita. Fiq juga kena terima,” balasku setelah lama membisu.
“Fiq tak cintakan dia. Bagaimana Fiq mahu hidup dengan orang yang Fiq sendiri tak cinta? Fiq dah cuba selama 4 tahun. Bukannya sekejap tahu tak? Tapi tak boleh. Kenapa tak faham-faham?” tegasnya sambil mengerut dahi.
“Cinta tu boleh disemai. Kasih sayang boleh dibaja. Bagilah sedikit ruang untuknya bercambah. Berikan cahaya padanya untuk hidup subur. Lama-kelamaan berputiklah ia dan bercambah malahan berbunga,” terangku bersahaja. Kata-kata yang tidak terfikir olehku. Pedih sungguh ungkapan itu.
Bengang...
“Ahhh… Fiq tak peduli semua itu. Biarlah apa nak jadi. Fiq tetap dengan pendirian Fiq. Fiq akan buat apa yang Fiq mahu. Tunggu sajalah,” geram sungguh nadanya. Ada sesuatu bermain difikirannya. Apa yang dia mahu lakukan? 

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Janji tetap janji. Terpaksa kutunaikan walau hati terasa berat. Kenapa tak sedap hati saja ni? Hatiku tiba-tiba berdebar-debar. Mengapa aku jadi tak keruan? Hish… aku menarik nafas panjang. Loceng rumah berbunyi. Aku membuka pintu. Terpacul di hadapanku siapa lagi kalau bukan Amirul Shafiq. Tersenyum lebar. Aduhai… aku sudah kata jangan datang ke rumah. Degil betul. Jam menunjukkan pukul 8 malam. Bila-bila masa saja dia akan sampai. Hatiku jadi tak tentu arah.

Sorry… I singgah sekejap saja. Tiba-tiba pula teringatkan you. Ni cantik-cantik nak pergi mana? Ada temujanji ke?” Tanya Amirul Shafiq. Lidahku kelu untuk menjawab. Seperti yang dijangka sebuah kereta muncul diluar pagar. Handphoneku berdering. Amirul Shafiq memandangku dengan perasaan curiga.

“Err… Qish minta maaf. Qish ada urusan dengan client.” Aku beredar tanpa memandang wajahnya. Pasti dia tertanya-tanya. Paling tidak mesti dia telefon Encik Irfan untuk mengetahui samada aku ada urusan dengan client diluar waktu pejabat. Ahh… lantaklah dia nak kata apa.
Suka tak semesti cinta...
Hampir pukul 10 malam. Dr Halim membawa aku makan dirumah ibu bapanya. Anaknya menyambut mesra kehadiranku. Petah sungguh mulutnya. Terhibur rasanya mendengar celotahnya. Ibu bapanya begitu ramah dan mesra. Setelah habis makan malam, mereka menyajikan dengan minuman teh panas dan pencuci mulut pula. Aku menolak pelawaannya Dr Halim untuk menambah secangkir lagi air teh.
Setelah lama berbual-bual aku meminta diri untuk pulang. Dr Halim faham kegelisahanku lalu mengajak anaknya untuk menghantar aku pulang. Dengan manja dia melangkah masuk ke dalam kereta dan duduk di atas ribaku. Si kecil ini tidak pernah merasai kasih sayang seorang ibu. Sesekali dia mencium pipiku dan aku turut membalasnya. Aku amat terharu. Dr Halim tersenyum dengan tingkahlaku manja anaknya. Setelah sampai di rumah, aku menghulurkan salam pada si kecil dan ucapan terima kasih pada Dr Halim atas jemputan makan malam.
Belum sempat aku melambai menyatakan ucapan selamat jalan, Amirul Shafiq muncul dari celah-celah kereta yang berada di tepi jalan rumahnya. Berderau darahku. Buat apa malam-malam begini di sini. Diwajahnya terpamer rasa tidak puas hati. Dia menghampiriku.
“Baru balik, sayang. Dah habis urusan dengan client. Siap bawa anak kecil sekali. Itu urusan pejabat ke atau urusan peribadi? Tadi Fiq telefon Encik Irfan. Dia kata tak pernah ada urusan dengan client di luar waktu pejabat.” Dia memandang tepat ke mataku. Hatiku mula rasa panas.
Marah bererti sayang...
“Patutlah bila Fiq ajak keluar malam ni, ada saja alasan. Rupa-rupanya ada date dengan mata air lain. Siapa lelaki tu? Cakap siapa?” nadanya agak tinggi. Perlukah aku menjawab pertanyaannya? Rasa marah menghantui dirinya. Aku rasa biar aku masuk saja ke rumah. Atau aku pun sama-sama naik hantu nanti.
“Hei… Fiq tanya siapa lelaki tu?” Amirul Shafiq menghalang aku dari membuka pintu pagar. Aku benar-benar naik angin dengan tindakannya.
“Dengan siapa pun Qish keluar, itu bukan urusan you. Siapa dia, itupun bukan urusan you. So, jangan masuk campur. Tak payah sibuk-sibuk. Lagi satu nak bagi tahu, dia tu bakal suami Qish. Puas hati?” bentakku. Apa yang aku cakap ni? Cabul betul.  Amirul Shafiq termangu mendengar penjelasanku. Kerongkongnya bagai tersekat.
“Kenapa buat Shafiq begini? Kenapa? Sampai hati. Sia-sia saja Fiq berkorban masa dan tenaga mencari kekasih hati yang hilang. Ini balasan Qish. Fiq tak percaya. Ini mesti muslihat Qish untuk menjauhkan diri lagi dari Fiq. Siapa nama lelaki tu?” Keadaan semakin kalut. Amirul Shafiq tidak mahu mengalah. Aku semakin terhimpit dan tertekan. Satu tamparan singgah dipipinya. Dia terkejut.
“Jangan jadi gilalah, Shafiq. Terimalah kenyataan ini. Datuk Mansur mesti menaruh harapan yang besar pada Fiq. Restu keluarga amat penting, Fiq. Jangan jadi anak derhaka. Qish tidak mahu melihat itu terjadi. Kisah cinta kita telah berakhir. Terimalah sebagai takdir. Tolonglah lupakan Balqish. Qish merayu. Tolonglah tinggalkan Qish. Qish tak sanggup lalui semua ini.” Air mata jatuh berlinangan. Seolah-olah mengiringi gerimis yang mengundang. Sesungguhnya aku tidak mampu dari mengingati dia kerana aku terlalu mencintai dia. Tuhan maafkan daku… bersambung lagi...
madahtidakberhelah: Jgn terlalu mencintai manusia tapi cinta yang unggul adalah milik PenciptaNya...

~ Lagu Rossa Terlalu Cinta ~

Jangan dekat atau
Jangan datang kepadaku lagi
Aku semakin tersiksa
Karena tak memilikimu

Ku coba jalani hari
Dengan mengganti dirimu
Tapi hatiku selalu
Berpihak lagi padamu

Mengapa semua ini
Terjadi kepadaku

Reff:
Tuhan maafkan diri ini
Yang tak pernah bisa
Menjauh dari angan tentangnya

Namun apalah daya ini
Bila ternyata sesungguhnya
Aku terlalu cinta dia



0 ulasan: