Jumaat, 11 Mei 2012

PART 6: SEDETIK KAU TIADA

Bagaimanakan kumula?

Lengang saja suasana pejabat hari ini. Macam dilanggar garuda. Sudah seminggu meja itu terbiar tanpa pengganti. Encik Irfan mengambil alih tugas-tugas yang ditinggalkan oleh Nurul Balqish. Berpeluh juga melayan karenah Amirul Shafiq ni. Tak senang duduk dibuatnya. Dia masih terbayang-bayang wajah Nurul Balqish yang suram. Tertanya-tanya kenapa gerangannya sedemikian.
“Kenapa tiba-tiba awak nak berhenti kerja? Awak ada masalah ke? Sakit awak datang balik ke?” bertubi-tubi soalan yang ditanya Encik Irfan.
“Err… saya ada masalah peribadi yang perlu saya selesaikan. Saya tak boleh beri tumpuan pada kerja saya. Jadi saya rasa ini adalah jalan yang terbaik.” Terang Nurul Balqish dengan nada yang terketar-ketar. Encik Irfan mengeluh panjang.
“Projek di KK tu amat penting bagi kita. Awak tak boleh tinggalkan kerja-kerja awak separuh jalan. Saya bagi cuti rehat selama seminggu. Awak tak perlu berhenti,” jelas Encik Irfan sambil mengisikan borang cuti.
“Tapi Encik Irfan… saya tak boleh.” Rayu Nurul Balqish.
“Sebenarnya apa yang terjadi antara kamu dengan Encik Amirul Shafiq? Kamu bergaduh ke? Alah… biasalah bila bercinta ni mesti ada gaduh-gaduh sikit. Nanti baiklah tu,” Encik Irfan cuba memujuknya. Nurul Balqish memandang tajam padanya.
“Saya memang ada masalah dengan dia. Saya tak gaduh mahupun bercinta. Cuma saya kurang selesa. Kalau Encik Irfan mahu saya terus bekerja di sini, saya tak mahu uruskan projek di KK,” tegas nadanya. Encik Irfan terkejut dengan tawarannya. Dia mengerut dahi.
“Encik Amirul mahu awak yang uruskan projek itu. Dia tidak mahu orang lain. Aduh, macam mana saya nak buat ni Nurul. Saya tidak punya pilihan. Kalau boleh saya dah suruh Amy uruskan semuanya. Tapi masalahnya Encik Amirul mahu awak? Tolonglah jangan buat saya macam ni, Nurul,” pujuk Encik Irfan lagi. Kasihan pula Encik Irfan. Lama juga Encik Irfan menanti jawaban.
“Datuk Mansur tak kisah siapa pun yang menguruskannya. Encik Amirul sahaja yang menetapkan syarat begitu. Tapi kalau ada apa-apa pertolongan yang perlu dibantu, saya akan bantu. Saya benar-benar minta maaf Encik Irfan. Saya tak boleh. Maafkan saya,” ujar Nurul Balqish sayu. Encik Irfan terdiam seketika.
“Saya simpati dengan apa yang berlaku. Awak selesaikan masalah awak dengan baik. Awak salah seorang staf saya yang terbaik. Jadi saya rasa kehilangan yang besar pada syarikat. Tapi kalau awak rasa-rasa mahu bekerja semula, syarikat ini sentiasa terbuka untuk menerima awak kembali,” ulas Encik Irfan hampa.
“Terima kasih, Encik Irfan. Saya mohon tolong jangan beritahu apa-apa jua maklumat tentang saya pada Encik Amirul. Saya minta tolong sangat-sangat,” pesan Nurul Balqish sebelum berangkat pergi. Encik Irfan cuma menganggukkan kepala.

@@@@@@@@@@@@@@@

Encik Irfan sibuk mengemaskini kerja-kerja yang ditinggalkan oleh Nurul Balqish. Dia terkilan dengan keputusan gadis itu. Walaupun tidak sampai setahun bekerja, dia menunjukkan prestasi yang cemerlang sehingga berjaya menarik minat pengusaha-pengusaha tempatan untuk membuat usahasama. Lamunannya tersentak apabila Amy mengetuk pintu biliknya.
“Encik Amirul dah sampai. Dia berada di bilik menunggu,” Amy memberitahunya. Encik Irfan mengarahkan Amy supaya bersedia di bilik mesyuarat. Dia akan hadir sebentar lagi. Amy mengangguk dan beredar dari situ.
Di luar Amirul Shafiq menanti diruang menunggu sambil matanya melilau mencari-cari seseorang. Kosong saja mejanya. Tidak berpenghuni. Kemana agaknya, luah hatinya. Dia pergi bercutikah? Bercuti untuk apa? Bertalu-talu soalan dihatinya. Risau kalau-kalau buah hatinya lari lagi.
Tamparan seminggu yang lalu sungguh memberi kesan yang amat mendalam dalam dirinya. Terasa macam semalam saja peristiwa itu berlaku. Dia benar-benar tersentak. Hatinya tersinggung dan tertipu dengan sikap Nurul Balqish. Tapi benarkah lelaki itu bakal suaminya seperti yang dikatakan? Siapa lelaki itu? Dia bagai tidak percaya dengan kata-kata gadis idamannya itu. Tekadnya untuk mencari siapa lelaki itu sampai dapat. Hatinya tidakkan puas selagi tidak berjumpa sendiri. Dia pasrah jika benar lelaki itu pilihannya dan berhenti mengharap. Fikirannya menerawang kembali di malam kejadian.
Haruskah aku maengalah?
“Engkau ni kenapa??!! Macam ayam berak kapur je. Sudah-sudahlah Shafiq. Orang tak mahu. Cari saja yang lain. Siapa nama bakal tunang kau tu?? Err… Tengku Sofiya. Sepadanlah dengan kau anak Datuk,” celah kawannya yang baru balik dari kerja malam. Amirul Shahfiq duduk termangu di sofa sambil merenung kosong kaca televisyen. Umar kawan sekuliahnya semasa di SA dahulu sentiasa berhubung rapat dengannya. Amirul Shafiq menumpang di rumahnya sejak dia tiba di KL.
“Aku tak faham. Apa salah aku? Apa kurangnya aku? Empat tahun aku terputus hubungan dengannya. Dia menghilang begitu saja. Sekarang ini dia kata dia dah ada orang lain. Dia mahu aku lupakan dia. Aku tahu dia sengaja nak sakitkan hati aku. Sengaja nak buat aku marah. Kalau betul, kenapa dia paksa aku tinggalkan dia? Kenapa dia menangis? Aku dapat rasakan dia masih mencintai aku, ” masih terngiang-ngiang luahan hatinya pada Umar. Dia menakup tangannya ke muka. Umar tersenyum sinis melihat keadaan kawannya yang kusut dan berserabut fikirannya. Dia melabuhkan punggungnya duduk disebelah Amirul Shafiq.
“Kau tahu makna pengorbanan?? Dia sedang berkorban untuk kau. Dia tak mahu menyusahkan kau. Kau tak tahu macam mana sakit yang dia tanggung semasa kau berada di Jerman. Kau tahu tak sakit dia tu boleh membawa maut. Tuhan tu masih sayangkan dia. Panjang umurnya lagi. Dia memang sengaja menjauhkan diri dengan harapan kau bertemu dengan orang lain. Tapi entah macam mana boleh pula terjumpa dengan kau lagi. Tahu-tahu pula, kau bakal ditunangkan dengan anak Tengku. Kau pula masih terhegeh-hegeh mencari dia walaupun kau tahu kau akan ditunangkan,” Umar menggeleng-gelengkan kepala. Dia menoleh. Tertanya-tanya maksud yang tersirat disebalik kata-katanya.
“Apa maksud kau? Aku tak faham,” soalnya cuba memahami kata-kata Umar.
“Sekolah tinggi-tinggi sampai oversea. Itupun tak faham. Kau ni kurang membaca buku-buku tentang psikologi, emosi dan kemanusiaan. Asyik bisnes memanjang. Maksud aku dia rela mengundurkan diri dan melepaskan kau pergi. Walaupun hatinya terluka tapi dia bahagia apabila melihat kau bahagia. Please, open your mind. Bunga bukan sekuntum, kumbang bukannya seekor. ,” jelas Umar bersungguh-sungguh. Dia mengetap bibirnya. Matanya tertutup rapat. Dahinya berkerut.
Pengorbanan yang tiada nilainya..
“Aku tak boleh lupakan dia. Aku terlalu mencintai dirinya,” ucapnya sayu. Umar bingkas bangun sambil bercekak pinggang.
“Habis tu Sofiya kau nak campak ke mana? Itukan pilihan keluarga kau. Fikir panjang sebelum bertindak. Jangan yang dikendong tak dapat, yang dikejar berciciran. Pada pendapat aku, Nurul tak mahu kau membelakangkan keluarga kau. Kau adalah tonggak kejayaan empayar Datuk Mansur. Be rasional. Jangan terlalu emosional. Jodoh itu ditangan Tuhan. Walau berapa tahun pun kau kejar dia, kalau dah jodoh takkan ke mana,” tempelak Umar. Fikiran Amirul Shafiq bertambah buntu. Tangannya mengusap rambut kepalanya ke belakang dan terus bersandar. Matanya merenung kipas yang sedang berpusing ligat.
“Kau pergi cari Dr Halim, doktor yang merawat dia di PPUKM. Kau tanya dia kalau kau nak tahu lebih lanjut tentang penyakitnya,” cadang Umar sambil berjalan ke kamarnya.  Amirul Shafiq termenung memikirkan nama doktor itu. Bagus juga cadangan si Umar ni.
Perlukah rindu itu?
Lamunannya terhenti apabila Encik Irfan memanggil namanya berulang kali. Dia bergegas mengekori Encik Irfan ke bilik mesyuarat. Perbincangan dimulakan. Matanya melilau mencari bayang Nurul Balqish. Tiada juga. Dia berbisik ke telinga Encik Irfan bertanyakan ketiadaan Nurul Balqish.
“Dia telah berhenti kerja seminggu yang lalu. Maafkan saya kerana tidak memberitahu Encik Amirul,” jelas Encik Irfan sambil memohon maaf. Sekali lagi pipinya terasa bagai ditampar. 
         Dia mengundurkan diri dan menghilang sekali lagi. Untuk apa nafas ini dihembus? Untuk apa jantung ini berdegup? Jika tiada sesiapa disisi. Kenapa harus dibuai angan dan lena dalam khayalan sekiranya dia menjauh. Ternyata terlalu sukar melepaskan sesuatu yang istimewa. Barulah hidup terasa bernyawa.
Sedetik kau tiada...
 bersambung kemudian....

Sedetik Lebih – Anuar Zain

Setiap nafas yang dihembus
            Setiap degupan jantung
            Aku selalu memikirkanmu
Dalam sedar dibuai angan
           Dalam tidur dan khayalan
          Aku selalu memikirkanmu

          Ternyata ku perlukan cinta dari dirimu sayang
          Barulah terasa ku bernyawa
Kasihku ku amat mencintai kamu
           Kerana kau beri erti hidup
           Ku kan terus mencinta sedetik lebih selepas selamanya
Di kala penuh ketakutan dengan badai kehidupan
          Ku bersyukur adanya kamu
Biarlah kehilangan semua yang dimiliki di dunia
          Asal masih adanya kamu

0 ulasan: