Selasa, 22 Mei 2012

Part 9: Something Happen in Your Heart (Kuch Kuch…)


Berkocak lagi....
“Berjanji dengan makcik bahawa Shafiq akan teruskan dengan kehidupan baru dan dunia baru Shafiq. Jadilah anak yang baik dan sentiasa hormat kedua orang tua kerana mereka yang membesarkan Shafiq sehingga sekarang. Restu kedua ibubapa penting dalam setiap perhubungan. Kalau tidak kamu akan menyesal di kemudian hari,” dia terdiam seketika terkenangkan kisah dirinya sendiri.
“Lupakan Nurul Balqish. Tolong lupakan anak makcik. Dia telah melalui pelbagai cabaran hidup. Alhamdulillah, dia cekal dan tabah menghadapinya. Tapi makcik mohon jangan kamu tambah lagi kedukaannya. Dia rela melepaskan kamu. Kamu seharusnya begitu juga. Kamu tidak perlu menyesal apa-apa. Semua ini telah ditentukan oleh Allah,” Makcik Murni cuba memujuknya.
I lost hope...
Air mata lelakinya menitis jua ke tanah. Selama ini dia menahan sebak di dalam dada. Tapi hari ini dia gagal. Dia gagal untuk membendung kesedihannya. Bukan ini yang kumahu, jerit batinnya. Dia mengetap bibirnya. Cepat-cepat dia mengusap pipinya.
“Makcik, boleh saya jumpa Nurul untuk kali ini saja?” dia cuba meminta izin Makcik Murni. Orang tua itu kelihatan gusar untuk memberi keizinan. Tapi dia tahu perasaan mereka. Dia pun pernah muda seperti mereka. Dia pernah merasa detik perpisahan yang amat menyakitkan. Hatinya beralah. Makcik Murni mengangguk perlahan.
“Pergilah. Dia mungkin berada di pondok di tepi sungai sana. Tapi jangan lama-lama,” pesannya pada Amirul Shafiq yang telah dianggapnya sebagai anak sendiri. Tapi apakan daya. Tuhan menentukan segala-galanya. Amirul Shafiq tersenyum kerana diberi peluang untuk bertemu dengan pengarang jantung hatinya. Dia melangkah kaki dengan laju ke tepian sungai tidak jauh dari rumah tenun itu.
Allah bersama orang yang sabar...
Sekujur tubuh sedang duduk bersantai menikmati udara sepoi-sepoi bahasa yang bertiup perlahan. Terasa pipinya ditampar manja oleh bayu muara sungai. Matahari akan melabuhkan tirainya beberapa jam lagi. Hatinya terasa tenang. Amirul Shafiq terkinja-kinja melepasi akar-akar bakau dengan berkaki ayam. Kekadang kakinya tersadung. Tiba-tiba dia terjerit. Hujung kakinya tertusuk tunggul kayu yang tajam.
Nurul Balqish terperanjat. Dia mengerut dahi memikirkan siapakah gerangan lelaki yang sedang membongkok-bongkok sambil memegang kakinya yang luka. Mukanya tersorok disebalik rambutnya yang ikal. Dia berlari mendapatkannya.
“Saudara tak apa-apa ke?” dia bertanya.
Amirul Shafiq menyelak rambutnya sambil mendongak. Nurul Balqish terpaku di situ. Terkejut. Selangkah demi selangkah dia berundur. Amirul Shafiq sedar tindak-tanduknya. Darah semakin banyak keluar dari kakinya. Dia mengerang kesakitan. Nurul Balqish menoleh kembali. Dia mengalah. Dengan berat hati dia memapah Amirul Shafiq sehingga ke pondok.
Dia membersihkan luka di kaki Amirul Shafiq. Senyap. Mulut terkunci. Hanya deruan angin membelah kesunyian. Amirul Shafiq teringat ketika betisnya cedera dipatuk ular semasa mereka menjalani kem motivasi di hutan lipur semasa di pengajian dulu. Nurul Balqish menjadi ketua perubatan ketika itu. Dia memang pakar dalam bidang perubatan kerana dia adalah salah seorang AJK tertinggi PBSM di pusat pengajian. Nurul Balqish menyedut keluar bias-bisa dibetisnya. Mujur bisanya belum melarat dan dia terselamat setelah mendapat rawatan susulan di hospital. Sejak itu cinta mereka berputik dan bercambah mekar.
Luka di hati siapa yg tahu...
Lama dia merenung Nurul Balqish. Kakinya dibalut rapi setelah selesai diberi ubat. Kenapa hatinya terlalu sukar untuk melepaskan dia pergi? Walau berjuta kali gadis itu cuba menyakiti hatinya tapi dia tetap mencari. Dia jatuh cinta lagi untuk kali kedua. Sayup-sayup kedengaran Datin Zainab memanggilnya. Telefon bimbitnya berdering berkali-kali dan dibiarkan sahaja tidak berangkat. Terasa berat kakinya untuk melangkah pergi. Dia menarik nafas panjang.
“Luka tu kecil saja. Dalam sehari dua sembuhlah,” bicara Nurul Balqish memecah kesunyian. Wajahnya kelihatan tenang.
“Terima kasih. Luka dikaki boleh kita nampak tapi luka dihati siapa yang tahukan? Fiq minta maaf kerana tersalah anggap. Kalau tak semua ini tak akan berlaku,” luahnya tiba-tiba.
“Tak perlu salahkan sesiapa. Fiq tak salah apa-apa pun. Tak perlu minta maaf. Kita yang selalu sakitkan hati awak. Tampar awak. Bohong awak. Qish yang patut minta maaf,” celah Nurul Balqish. Mereka berpandangan.
“Fiq nak tanya dan tolong jawab dengan jujur. Qish tak jadi kahwin dengan Dr Halim ke?” Tanya Amirul Shafiq. Nurul Balqish menggeleng-gelengkan kepala. Mereka ketawa. Amirul Shafiq memicit hidungnya sampai kelihatan merah. Nurul Balqish menepis.
Selamat Berbahagia...
“Selamat Pengantin Baru Encik Amirul Shafiq. Semoga kekal hingga ke anak cucu,” ujar Nurul Balqish sambil berjabat tangan. Amirul Shafiq terdiam. Seolah-olah tidak suka. Tangan Nurul Balqish tidak bersambut. Dia memeluk tubuh.
“Mana tahu Fiq nak kahwin?” dia cuba mencungkil rahsia.
“Alah… tak payah nak soroklah. Surat khabar terpampang besar. Semua orang dah tahu,” balasnya sambil tersenyum.
“Habis Qish sukakah?” Amirul Shafiq bertanya sambil menjeling.
“Sukalah. Takkan tak suka,” jelasnya lagi.
“Kalau awak suka. Fiq pun suka juga,” bentaknya. Hatinya tiba-tiba sakit dengan sendaan Nurul Balqish.
“Apa-apa pun kita tetap kawan untuk selama-lamanya,” guraunya selamba. 
Amirul Shafiq mengeluh lagi. Telefon berdering lagi. Masa semakin mencemburui mereka. Terasa dunia ini tidak berputar buat seketika. Ada sesuatu yang berlaku dalam hati masing-masing. Hanya mereka sahaja yang tahu. Perjalanan perlu diteruskan walau ada yang terluka. Pelangi nan indah akan hilang apabila mentari cerah kembali.

Bila nak habis daaa... sambung lagi...
 

Matahariku – Agnes Monica

Tertutup sudah pintu, pintu hatiku
Yang pernah dibuka waktu hanya untukmu
Kini kau pergi dari hidupku
Ku harus relakanmu walau aku tak mau
Berjuta warna pelangi di dalam hati
Sejenak luluh bergeming menjauh pergi
Tak ada lagi cahaya suci
Semua nada beranjak, aku terdiam sepi
Reff:
Dengarlah matahariku, suara tangisanku
Ku bersedih kar’na panah cinta menusuk jantungku
Ucapkan matahariku, puisi tentang hidupku
Tentang ku yang tak mampu menaklukkan waktu
Oh…
Berjuta warna pelangi di dalam hati
Sejenak luluh bergeming menjauh pergi
Tak ada lagi cahaya suci
Semua nada beranjak, aku terdiam sepi
Oh…
Dengarlah matahariku, suara tangisanku
Ku bersedih kar’na panah cinta menusuk jantungku

0 ulasan: